Bagi memudahkan anda melihat keseluruhan tajuk entry, sila tekan SITEMAP pada menu di atas.

Baca Cerita Yang Best - Klik, Jangan Tak Klik!

SUATU ketika, baginda rasulullah mendatangi majlis sahabat lalu bersabda: Pada malam aku telah melihat syurga dan martabat-martabat kamu dalamnya. Kemudian baginda berpaling ke arah Hazrat Abu Bakar lalu Nabi bersabda: "Aku melihat seorang yang pergi ke mana-mana pintu syurga maka daripada pintu itu kedengaran 'marhaba, marhaba (selamat datang). (Bagi setiap amalan soleh ada satu pintu yang khas dalam syurga. Sambutan dari setiap pintu bererti dalam setiap amalan soleh, dialah mendahului lagi mengatasi yg lain). Maka Hazrat Salman berkata: Ya Rasulullah, orang yang menerima sambutan sedemikian rupa mestilah seorang yang terlalu tinggi martabatnya, " Baginda menjawab: orang itu ialah Abu Bakar. Kemudian baginda menuju ke arah Umar lalu bersabda: 'Aku melihat satu mahligai yang cantik sekali daripada mutiara berwarna putih dan dihias lagi dengan batu permata Yaaqoot. Aku bertanya kepunyaan siapakah mahligai ini. Maka aku diberitahu ini adalah milik seorang pemuda dari Quraisy. Aku menganggap akulah pemuda itu selaku Sayed al-mursalen, maka aku pun hendak memasuki mahligai itu, tetapi aku diberitahu bahawa mahligai itu adalah milik Umar. Selepas itu baginda menceritaan martabat dalam syurga yang ditentukan bagi hazrat Uthman, Ali dan lain-lain. Kemudian Baginda menuju ke arah hazrat Abdul Rahman Ibn Auf lalu bersabda: Dari kalangan sahabatku, engkaulah yang paling lambat sampai kepadaku. Sehingga aku mula bimbang dan takut nanti engkau sudah binasa. Ketika engkau dapat jumpa aku, engkau dalam keadaan berpeluh-peluh. Aku pun bertanya kepada engkau (Abdul Rahman) apakah sebab engkau begitu lambat masuk ke syurga? Maka engkau menjawab bahawa engkau telah terperangkap dalam urusan memberi hisab mengenai harta dan bahawa engkau terpaksa memberi keterangan mengenai cara yang mana memperolehi harta dan bagaimanakah telah membelanjakannya. ' Mendengar mengenai dirinya sendiri maka Abdul Rahman Auf mula menangis. Kemudian beliau berkata, "Ya Rasulullah pada malam tadi saya menerima seratus ekor unta termuat dengan barang2 daripada perniagaan saya ke Mesir. Saya hendak mensedekahkan kesemuanya untuk orang-orang miskin dan anak-anak yatim di madinah, mudah-mudahan dengan berkatnya, Allah ringankan lagi permudahkan hisab saya pada hari itu kelak. (daripada kitab targhib).


0 orang menconteng:

Catat Ulasan

Kalau baik hati, komen lerr sikit... :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


PENGUMUMAN
Saya ada membiak pelbagai jenis ikan laga hiasan. Sesiapa yang berminat untuk membeli, bolehlah menghubungi saya (012). Ikan daripada jenis baka yang baik (ekor D), hanya berharga RM10. Harga masih boleh dirunding bagi pembelian lebih dari 3 ekor. Ikan boleh dipos, self collect, atau dihantar bagi kawasan berdekatan (Ipoh, Kuala Kangsar & Taiping).Namun bergantung kepada stok, kerana saya tidak membiak ikan laga sepenuh masa.Terima kasih.



BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

OhTuhan... Ku bersyukur mempunyai blog ini. Sebagai tempat aku memperbanyak ilmu dan meluah apa tersirat di kalbu. Namun hanya pada Mu Tuhan sebenar-benarnya tempatku untuk mengadu. Kau jadikanlah blog ini, blog yang memberi manafaat kepada sesiapa yang membukanya. Sebagaimana nama blog ini sendiri, Kau realisasikanlah harapanku untuk melihat keindahan syurgaMu Tuhan.



Slmt Dtg Ke Blog SII

Assalamualaikum... Selamat datang ke blog peribadi Muhammad Izuan Bin Tahrim... Kunjungan anda ke blog saya amat saya alu-alukan... Diharap melalui blog, kita dapat menjalinkan hubungan silaturrahim dan menjadi sahabat... Wassalam...

Tentang Penulis SII

Foto saya
Dilahirkan dalam sebuah keluarga sederhana oleh ibu tersayang pada 8 hb Mac… Anak ke 2 dari 3 adik beradik…
Takkan tengok je? Klik yer :)

Arkib SII

Free Website templateswww.seodesign.usFree Flash TemplatesRiad In FezFree joomla templatesAgence Web MarocMusic Videos OnlineFree Wordpress Themes Templatesfreethemes4all.comFree Blog TemplatesLast NewsFree CMS TemplatesFree CSS TemplatesSoccer Videos OnlineFree Wordpress ThemesFree Web Templates