Bagi memudahkan anda melihat keseluruhan tajuk entry, sila tekan SITEMAP pada menu di atas.

Baca Cerita Yang Best - Klik, Jangan Tak Klik!

aminulrasyidKronologi detik-detik kejadian Aminulrasyid Amzah terbunuh dalam tembakan pihak polis pada 26 April 2010. Klik gambar untuk tumbesaran maksima...

Awal minggu ini genap setahun kematian Allahyarham Aminulrasyid Amzah, remaja mati dalam kejadian tembakan anggota polis, namun sehingga hari ini keluarga remaja berusia 16 tahun ini masih meratapi pemergiannya yang disifatkan sebagai “terlalu awal.”

Ibu Aminulrasyid, Norsiah Mohamad mengakui dia masih lagi teringat dan terbayang sikap manja anak bongsunya itu. “Rutin harian saya sama seperti dulu tapi arwah (Aminulrasyid) tetap dalam ingatan saya... nak pejamkan mata saya teringatkan dia, nak buat kerja pun saya teringatkan dia, walau sesaat pun saya sentiasa teringat akan dia... apa yang dia buat saya masih lagi terbayang, saya tidak boleh lupa langsung.

“Arwah tidak sakit tapi tiba-tiba sahaja dia tiada, kalau saya keluar rumah dan terpandang tempat kejadian, hanya Allah sahaja tahu macam mana perasaan saya, saya tidak tahu macam mana nak gambarkan kesedihan yang saya alami ini... kesedihan yang saya dan keluarga tanggung selama setahun ini,”

“Saya boleh rasa bagaimana takutnya dia untuk sampai ke rumah, Anak saya bukan budak jahat, dia hanya pergi menonton siaran langsung bola sepak sahaja, jangan nak kata anak saya penjenayah... saya kenal siapa anak saya dan saya tak boleh terima bila ada orang kata anak saya penjenayah, mereka yang cakap macam itu memang buta hati dan tiada perasaan langsung. Kalau ikutkan hati saya memang tidak boleh terima kematian dia yang terlalu cepat tapi benda dah berlaku saya kena terima ketentuan Allah tapi sampai sekarang saya tetap tidak boleh terima orang kata anak saya penjenayah,”

“Saya masih lagi terbayang-bayang kelakuan, gelagat dam semua perangai dia... kalau saya lihat budak sekolah lalu depan rumah saya dah rasa semacam, saya seolah-olah nampak anak saya. Kalau saya lalu tepi padang saya nampak Aminulrasyid ada bersama kawan-kawan dia bermain bola sepak, kalau saya rindukan dia saya akan ke padang untuk lihat kawan-kawan dia,”

“Saya tak boleh terima orang kata anak saya penjenayah, itu zalim namanya... janganlah tembak orang sesuka hati, adakah itu hukuman yang anak saya patut terima? Kalau anak sendiri yang kena macam mana? Apa yang akan dia rasa?”.

“Mentang-mentang anak saya sudah tiada, macam-macam mereka kata pasal dia... sedap mulut cakap anak saya penjenayah, anak saya berumur 14 tahun (ketika kejadian), apa jenayah yang dia boleh buat? Saya tak hairan apa orang nak kata tapi saya akan pastikan kematian anak saya terbela, siapa yang bersalah akan bertanggungjawab... kalau tidak di dunia Allah akan balas di akhirat nanti,” katanya.

Ekoran daripada kejadian itu, seorang pegawai polis telah didakwa di mahkamah kerana menembak mati Aminulrasyid. Koperal Jenain Subi, menghadapi tuduhan menyebabkan kematian terhadap Aminulrasyid, di antara 1.10 pagi hingga 2 pagi di Jalan tarian 11/2, pada 26 April, 2010 mengikut Seksyen 304 (a) Kanun Keseksaan, yang jika disabitkan kesalah boleh dipenjara sehingga 30 tahun. Perbicaraan kes itu masih berjalan.

“Dulu kalau dia anak rumah ini meriah, dia akan ketawa, gembirakan saya tapi sekarang tiada lagi gelak tawa dia... sekarang di rumah saya ditemani anak dan cucu. Biasa dulu pergi ke mana-mana mesti dengan Aminulrasyid, pergi pasar malam dengan dia, kalau bulan Ramadan kami akan solat terawih bersama di surau yang berdekatan tapi semua itu hanya tinggal kenangan bagi kami sekeluarga. Mudah-mudahan dia di tempatkan di syurga,” tambah Norsiah.



16 orang menconteng:

akak seorang ibu..
anak sakit pun akak menangis..
jadi ramai ibu2 yang boleh paham kesedihan
ibu aminulrasyid ni..

sdehnya rsa...
mgkin dan hkmah n sbb dsbalik kjdian ne...
sapa taw kn...
moga roh arwah ditmptkn di tmpt org2 yg briman...aminn...

btw...dh ttp eh cntest neh...bru nk join...aiyaa...
b4 neh xprasan lak...huhu~

Semoga rohnya ditempatkan di kalangan orang-orang beriman. Amin.
Moga Allah tunjukkan kebenarannya. Walaupun pahit, hakikat yang perlu diambil iktibar oleh kita semua terutamanya ibu bapa, sentiasalah pantau pergerakan dan aktiviti anak2. Semoga ALLAH berikan kekuatan kepada kita untuk menjaga amanahNYA anak-anak yang dikurniakan kepada kita.

@airisiaixora, rasanya mcm pernah jemput dah...

@c.i., betul tu cikgu... tak boleh ikutkan semua kehendak anak2...

@diana, :'(

keluarga cover boleh le, x boleh salahkan polis jugak,membe dia mintak tolong dia malam2 membe dia tu xde mak bapak ke?? yg dia lari dari road block apehal????!! x de lesen memandu sape suruh??!!

Saved as a favorite, I really like your website!
Review my weblog : Ferienwohnung Antalya

I for all time emailed this webpage post page to all
my contacts, since if like to read it afterward my contacts will too.
My web-site : Loma asunto Alanya

I know this if off topic but I'm looking into starting my own blog and was curious what all is needed to get setup? I'm assuming having a blog like yours would cost a pretty penny?
I'm not very internet savvy so I'm not 100% sure. Any suggestions or advice would be greatly appreciated. Appreciate it
My weblog - Real estate Bodrum

you're truly a just right webmaster. The web site loading pace is incredible. It seems that you are doing any unique trick. Furthermore, The contents are masterpiece. you have done a magnificent task on this topic!
Here is my site - lägenheter till salu i Antalya

You actually make it appear really easy with your presentation however I in finding this topic to be
really one thing that I think I would never understand.

It kind of feels too complicated and very large for me.
I am having a look forward in your subsequent put up, I will attempt to get the grasp of
it!
Also visit my website ... make an app

I wіll right аway seize your rss aѕ I can not find your emaіl subѕcription
hyperlink or newsletteг serviсe. Dо
you've any? Please permit me realize so that I could subscribe. Thanks.
Visit my webpage ; forex trading strategies

I know this if off topic but I'm looking into starting my own blog and was wondering what all is needed to get setup? I'm assuming
having a blog like yours would cost a pretty penny?
I'm not very internet smart so I'm not 100% sure. Any tips or advice would be greatly appreciated. Many thanks
My web blog Work at Home

You have made some decent points there. I looked on the web for more information about the
issue and found most individuals will go along with your views on this site.
Also see my site > Leiligheter i Tyrkia

I pay a quick visit each day a few blogs and information sites
to read posts, but this weblog offers feature based writing.
my web site - Villa Turkista

Catat Ulasan

Kalau baik hati, komen lerr sikit... :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


PENGUMUMAN
Saya ada membiak pelbagai jenis ikan laga hiasan. Sesiapa yang berminat untuk membeli, bolehlah menghubungi saya (012). Ikan daripada jenis baka yang baik (ekor D), hanya berharga RM10. Harga masih boleh dirunding bagi pembelian lebih dari 3 ekor. Ikan boleh dipos, self collect, atau dihantar bagi kawasan berdekatan (Ipoh, Kuala Kangsar & Taiping).Namun bergantung kepada stok, kerana saya tidak membiak ikan laga sepenuh masa.Terima kasih.



BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

OhTuhan... Ku bersyukur mempunyai blog ini. Sebagai tempat aku memperbanyak ilmu dan meluah apa tersirat di kalbu. Namun hanya pada Mu Tuhan sebenar-benarnya tempatku untuk mengadu. Kau jadikanlah blog ini, blog yang memberi manafaat kepada sesiapa yang membukanya. Sebagaimana nama blog ini sendiri, Kau realisasikanlah harapanku untuk melihat keindahan syurgaMu Tuhan.



Slmt Dtg Ke Blog SII

Assalamualaikum... Selamat datang ke blog peribadi Muhammad Izuan Bin Tahrim... Kunjungan anda ke blog saya amat saya alu-alukan... Diharap melalui blog, kita dapat menjalinkan hubungan silaturrahim dan menjadi sahabat... Wassalam...

Tentang Penulis SII

Foto saya
Dilahirkan dalam sebuah keluarga sederhana oleh ibu tersayang pada 8 hb Mac… Anak ke 2 dari 3 adik beradik…
Takkan tengok je? Klik yer :)

Arkib SII

Free Website templateswww.seodesign.usFree Flash TemplatesRiad In FezFree joomla templatesAgence Web MarocMusic Videos OnlineFree Wordpress Themes Templatesfreethemes4all.comFree Blog TemplatesLast NewsFree CMS TemplatesFree CSS TemplatesSoccer Videos OnlineFree Wordpress ThemesFree Web Templates