Bagi memudahkan anda melihat keseluruhan tajuk entry, sila tekan SITEMAP pada menu di atas.

Baca Cerita Yang Best - Klik, Jangan Tak Klik!

sahabat


Bismillahirrahmanirrahim…

Sahabat adalah satu keperluan dalam hidup. Setuju tak? Sepertimana kita perlukan keluarga, begitu juga kita perlukan sahabat yang baik dalam hidup. Dan sahabat yang baik, ialah insan yang sentiasa inginkan kebaikan untuk diri kita. Sahabat yang baik ialah sahabat yang tidak senang melihat anda melakukan hal yang salah. Dan sahabat yang baik ialah sahabat yang akan lebih gembira daripada diri anda sendiri apabila anda berjaya dalam apa yang anda lakukan. Dan sahabat yang terbaik ialah sahabat yang anda, ada dalam doanya selalu.

Sekali kamu bersahabat, biarlah kamu pegang persahabatan itu sampai mati. Tetapi persahabatan itu bukannya selalu indah, ada masa suram, dan ada masanya bergelora...”

Dalam kitab Ihya ‘Ulumuddin, Imam Al-Ghazali ada mengatakan bahawa tingkat yang tertinggidalam persahabatan ialah melebihkan sahabat itu dari diri sendiri. Contohnya:

Anda berasa lapar. Lalu anda pergi beli makanan untuk dijamah. Tiba-tiba anda teringat sahabat anda yang belum makan. Duit yang anda bawa cukup-cukup untuk membeli sebungkus nasi yang hanya cukup untuk seorang. Sahabat anda itu pula, juga tiada duit. Tetapi, kerana teringatkan sahabat, maka anda bawa makanan itu dan beri pada sahabat anda. Lalu anda berkata, anda sudah pun kenyang.

Mungkin contoh diatas tidak sedahsyat mana. Tetapi berapa ramai diantara kita, akan melakukan tindakan seperti itu untuk seorang sahabat? Mampukah anda berbuat demikian? Mementingkan sahabat berbanding diri sendiri. Itu tingkat yang paling tinggi dalam persahabatan. Manakala tingkat yang paling rendah dalam bersahabat adalah bersangka baik terhadap sahabat sendiri. Malah, sampai satu tahap, apabila anda dimaki oleh sahabat sendiri lantaran emosinya tidak stabil, anda tidak berkecil hati. Dan anda cuba untuk memahami bahawa sahabat anda itu sedang dilanda masalah. Maka anda bersangka baik dan memaafkannya.

Sahabat yang baik menjadi penyeri hati... Semoga Allah merahmati...

4 orang menconteng:

memang susah nak cari shbt yg benar2 sahabatkan...

susah nak jumpa la yang gitu..
tapi nak jumpa yang macam tu punkita kena cai jugak eik..
kita pun kena berbuat baik jugak eik?
banyak eik...!hehehe

@Ct Aja, susah. bila dah jumpa pun, mungkin akan hilang. sbb manusia cpt benar berubah.

@diana, nk cri shbt sejati, kita kne jd seorang shbt yg baik dulu. mcm kita nak org senyum pd kita, kita kena senyum dulu. ala, mcm blog senyum-senyum. hehe

Catat Ulasan

Kalau baik hati, komen lerr sikit... :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


PENGUMUMAN
Saya ada membiak pelbagai jenis ikan laga hiasan. Sesiapa yang berminat untuk membeli, bolehlah menghubungi saya (012). Ikan daripada jenis baka yang baik (ekor D), hanya berharga RM10. Harga masih boleh dirunding bagi pembelian lebih dari 3 ekor. Ikan boleh dipos, self collect, atau dihantar bagi kawasan berdekatan (Ipoh, Kuala Kangsar & Taiping).Namun bergantung kepada stok, kerana saya tidak membiak ikan laga sepenuh masa.Terima kasih.



BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

OhTuhan... Ku bersyukur mempunyai blog ini. Sebagai tempat aku memperbanyak ilmu dan meluah apa tersirat di kalbu. Namun hanya pada Mu Tuhan sebenar-benarnya tempatku untuk mengadu. Kau jadikanlah blog ini, blog yang memberi manafaat kepada sesiapa yang membukanya. Sebagaimana nama blog ini sendiri, Kau realisasikanlah harapanku untuk melihat keindahan syurgaMu Tuhan.



Slmt Dtg Ke Blog SII

Assalamualaikum... Selamat datang ke blog peribadi Muhammad Izuan Bin Tahrim... Kunjungan anda ke blog saya amat saya alu-alukan... Diharap melalui blog, kita dapat menjalinkan hubungan silaturrahim dan menjadi sahabat... Wassalam...

Tentang Penulis SII

Foto saya
Dilahirkan dalam sebuah keluarga sederhana oleh ibu tersayang pada 8 hb Mac… Anak ke 2 dari 3 adik beradik…
Takkan tengok je? Klik yer :)

Arkib SII

Free Website templateswww.seodesign.usFree Flash TemplatesRiad In FezFree joomla templatesAgence Web MarocMusic Videos OnlineFree Wordpress Themes Templatesfreethemes4all.comFree Blog TemplatesLast NewsFree CMS TemplatesFree CSS TemplatesSoccer Videos OnlineFree Wordpress ThemesFree Web Templates