Bagi memudahkan anda melihat keseluruhan tajuk entry, sila tekan SITEMAP pada menu di atas.

Baca Cerita Yang Best - Klik, Jangan Tak Klik!

Assalamualaikum. Lama x menulis dengan serius. Penat. Itulah satu2nya perkataan yang tepat bagi menggambarkan situasi saya.

syukran

Setiap dari kita, makhluk Allah diberi fikiran untuk menterjemah rasa syukur kita terhadap rezeki, terhadap nikmat bahkan terhadap kesulitan. Kerana kesulitan, kita lebih mengingatiNya. Lantaran dari itu, kita perlu memanjatkan rasa syukur walaupun diberi kepayahan. Dengan masalah yang terpaksa ditempuh itu, kita sentiasa mengingatiNya, dan sentiasa berpeluang untuk muhasabah diri.

Baiklah, teruskan membaca jika anda masih berminat. Mari kita sama2 bayangkan situasi dibawah…

tembikai merah

Sedang anda berjalan di bazar, anda ternampak air tembikai. Teringin benar untuk berbuka puasa dengan air tembikai. Anda lantas membelinya. Berjalan lagi, ternampak gerai lain yang turut menjual air tembikai. Bahkan warnanya lebih merah daripada air tembikai yang dibeli tadi. Timbul rasa menyesal. Rasa hati teringin membeli air tembikai tersebut, tetapi anda sudah pun membeli air sebelumnya. Lantas apa tindakan yang wajar? Beli saja lagi satu air tembikai, dan minum kedua2nya? Beli air tembikai tersebut, dan buang atau beri kepada orang lain air tembikai yang bewarna kurang merah? Atau abaikan saja gerai tersebut, dan terus beredar?

Beginilah manusia. Kerap kali kita dikawal oleh nafsu. Fikiran kita sering kalah pada nafsu dek kerana lemahnya iman. Bukan dari segi makanan sahaja, bahkan dalam membuat keputusan dalam hidup. Seringkali kita diberi dengan beberapa pilihan yang mengelirukan. Lantas bagaimana? Sesungguhnya kita perlu bersyukur dengan apa yang kita peroleh dalam hidup. Sama seperti cerita air tembikai tadi. Anda sudah pun punya satu air tembikai. Untuk apa membelinya lagi? Sekiranya dibeli, anda akan membazir. Dan siapa tahu, air yang kedua itu rasanya manis atau pun tidak. Mungkin pewarnanya saja yang menyebabkan ia kelihatan lebih merah. Dan tembikainya diletakkan sedikit saja.

Apa yang saya nak tegaskan disini, kita perlu bersyukur. Pejamkan mata, dan wujudkan rasa syukur di hati. Selepas itu, insyaAllah hati kita kan tenang. Semoga kita sama2 tidak lagi memikirkan air tembikai yang bewarna lebih merah tadi…. Wassalam.


6 orang menconteng:

tibe2 sebak.. hu hu hu :'(

entry yang baik... betul2, saya pun kadang2 ade gak rase cam 2... ermmm gagal mngawal nfsu...insyallah pasni saya cuba wat mcm en burn gtaw..

@kjaharun, terima kasih singgah dan komen yer... :-)

@Ct Aja, :e::e::e:

suke baca kisah ni..simpel..tp ok gak..leh wat idea utk crmh..hehe

@Tanpa Nama, terima kasih kerana sudi berkunjung...

Catat Ulasan

Kalau baik hati, komen lerr sikit... :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


PENGUMUMAN
Saya ada membiak pelbagai jenis ikan laga hiasan. Sesiapa yang berminat untuk membeli, bolehlah menghubungi saya (012). Ikan daripada jenis baka yang baik (ekor D), hanya berharga RM10. Harga masih boleh dirunding bagi pembelian lebih dari 3 ekor. Ikan boleh dipos, self collect, atau dihantar bagi kawasan berdekatan (Ipoh, Kuala Kangsar & Taiping).Namun bergantung kepada stok, kerana saya tidak membiak ikan laga sepenuh masa.Terima kasih.



BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

OhTuhan... Ku bersyukur mempunyai blog ini. Sebagai tempat aku memperbanyak ilmu dan meluah apa tersirat di kalbu. Namun hanya pada Mu Tuhan sebenar-benarnya tempatku untuk mengadu. Kau jadikanlah blog ini, blog yang memberi manafaat kepada sesiapa yang membukanya. Sebagaimana nama blog ini sendiri, Kau realisasikanlah harapanku untuk melihat keindahan syurgaMu Tuhan.



Slmt Dtg Ke Blog SII

Assalamualaikum... Selamat datang ke blog peribadi Muhammad Izuan Bin Tahrim... Kunjungan anda ke blog saya amat saya alu-alukan... Diharap melalui blog, kita dapat menjalinkan hubungan silaturrahim dan menjadi sahabat... Wassalam...

Tentang Penulis SII

Foto saya
Dilahirkan dalam sebuah keluarga sederhana oleh ibu tersayang pada 8 hb Mac… Anak ke 2 dari 3 adik beradik…
Takkan tengok je? Klik yer :)
Free Website templateswww.seodesign.usFree Flash TemplatesRiad In FezFree joomla templatesAgence Web MarocMusic Videos OnlineFree Wordpress Themes Templatesfreethemes4all.comFree Blog TemplatesLast NewsFree CMS TemplatesFree CSS TemplatesSoccer Videos OnlineFree Wordpress ThemesFree Web Templates