Bagi memudahkan anda melihat keseluruhan tajuk entry, sila tekan SITEMAP pada menu di atas.

Baca Cerita Yang Best - Klik, Jangan Tak Klik!

Salam satu Malaysia. Kali ini saya nak mengajak peminat-peminat ikan laga, atau nama saintifiknya, betta splendens, untuk mengenal salah satu jenis ikan yang sangat famous dalam kalangan breeder di Negara kita nih. Saya tak la pro mana pun, tapi ada lah sedikit pengalaman dalam membiak dan memelihara ikan ni. Jenis baka yang nak saya perkenalkan ialah Red Dragon. Bukan Red Warrior k…. Dan memandangkan ini merupakan part 1, so lepas ni bila ada kelapangan , saya akan perkenalkan jenis yang lain dalam part seterusnya, okay?


Red Dragon HMPK

red dragon betta

red dragon betta

red dragon betta


Red Dragon Halfmoon

red dragon betta

red dragon betta

red dragon betta

red dragon betta

red dragon betta


Red Dragon Female

red dragon betta

red dragon betta

Inilah contoh-contoh gambar ikan jenis Red Dragon. Gambar2 ni berada dalam koleksi saya, tetapi bukanlah milik saya. Sebab gambar2 ni diperoleh dari pelbagai sumber seperti blog, laman facebook dan google image. Jangan ada breeder yang nak saman saya pulak, sebab gambar ni milik dia. Bila dah up kat internet, gambar dah jadi hak umum. Lagi pulak, bila gambar tersebut digunakan untuk menyebarkan maklumat atau ilmu pengetahuan, kan bagus?

Red Dragon ni memang senang nak cam. Ekor warna merah terang, dan sisik agak berkilat, atau dipanggil fullmask, yang mana ikan tersebut mempunyai sisik berkilat dan cantik pada keseluruhan badan. Harga? Bergantung kepada bentuk ekor, warna dan sisiknya. Ada pembiak yang menjual ikan jenis ni dengan harga yang mahal, dan ada juga yang menjualnya dengan harga yang sederhana sahaja. Pada kebiasaannya, ikan yang mahal, kualitinya lebih baik. Namun, rata2 Red Dragon boleh dibeli dengan harga RM50 seekor.


12 orang menconteng:

wah lawanye ekor die........ikan ni membesar tak???

@Ct Aja, saiz ikan laga biasa. umur selalunya tahan 2 hingga 3 tahun.

kalo nak tau umur ikan ni...mcm mane erk..ade cre x??

@Hanif Malaysia, tgk saiz, panjang ikan tu... ikan ni umur 3 bulan dah matang dan bersaiz dewasa. tp bila dah tua, badan akan jadi lebih panjang, dan pergerakan kurang cergas. bagi plakat, anal fin jadi semakin labuh. halfmoon, ekor dah boleh buat kipas. hehe... kalau dah biasa tgk ikan ni, senang je nak cam umur.

unik!!!!

Selamat Hari Raya Burn....

redvixen takde ke? hehehehe

cantik la plak.....

@NzA, slmt hari raya cgu... :e:

@ain dzaya, :k: :k: :k:

Ade org ckp dye blh hidup 2,3 bulan je..yeke..sy baru bela nie..comel ske..xpi xnk dye mati awl

@Tanpa Nama 2, 3 tahun...

Brp harga seekor..bagi no wasaap nk pm

Catat Ulasan

Kalau baik hati, komen lerr sikit... :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


PENGUMUMAN
Saya ada membiak pelbagai jenis ikan laga hiasan. Sesiapa yang berminat untuk membeli, bolehlah menghubungi saya (012). Ikan daripada jenis baka yang baik (ekor D), hanya berharga RM10. Harga masih boleh dirunding bagi pembelian lebih dari 3 ekor. Ikan boleh dipos, self collect, atau dihantar bagi kawasan berdekatan (Ipoh, Kuala Kangsar & Taiping).Namun bergantung kepada stok, kerana saya tidak membiak ikan laga sepenuh masa.Terima kasih.



BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

OhTuhan... Ku bersyukur mempunyai blog ini. Sebagai tempat aku memperbanyak ilmu dan meluah apa tersirat di kalbu. Namun hanya pada Mu Tuhan sebenar-benarnya tempatku untuk mengadu. Kau jadikanlah blog ini, blog yang memberi manafaat kepada sesiapa yang membukanya. Sebagaimana nama blog ini sendiri, Kau realisasikanlah harapanku untuk melihat keindahan syurgaMu Tuhan.



Slmt Dtg Ke Blog SII

Assalamualaikum... Selamat datang ke blog peribadi Muhammad Izuan Bin Tahrim... Kunjungan anda ke blog saya amat saya alu-alukan... Diharap melalui blog, kita dapat menjalinkan hubungan silaturrahim dan menjadi sahabat... Wassalam...

Tentang Penulis SII

Foto saya
Dilahirkan dalam sebuah keluarga sederhana oleh ibu tersayang pada 8 hb Mac… Anak ke 2 dari 3 adik beradik…
Takkan tengok je? Klik yer :)
Free Website templateswww.seodesign.usFree Flash TemplatesRiad In FezFree joomla templatesAgence Web MarocMusic Videos OnlineFree Wordpress Themes Templatesfreethemes4all.comFree Blog TemplatesLast NewsFree CMS TemplatesFree CSS TemplatesSoccer Videos OnlineFree Wordpress ThemesFree Web Templates