Bagi memudahkan anda melihat keseluruhan tajuk entry, sila tekan SITEMAP pada menu di atas.

Baca Cerita Yang Best - Klik, Jangan Tak Klik!

Beliau dilahirkan di Kuantan, Pahang pada tahun 1939. Berpendidikan awal di Sekolah Abdullah, Kuantan dari 1945 hingga 1956. Menamatkan persekolahan peringkat menengah pada tahun 1956 dan menerima anugerah Cambridge Overseas School Certificate (Grade One) dalam tahun 1957. Memasuki Teachers' Training College di Brinsford Lodge di England sebagai guru pelatih dalam tahun 1958 – 1959 dan menerima ‘Certificate in Education’ dari Institute of Education, University of Birmingham, England.

Beliau mengajar di sekolah menengah di Kuantan. 1962 melanjutkan pelajaran di Maktab Perguruan Ilmu Khas, Cheras dlm Pendidikan Seni. Pada tahun 1963, beliau telah dianugerahi biasiswa Kementerian Pelajaran untuk belajar seni di Hornsey College of Art di London dlm thn 1963 -1967. Redza Piyadasa mendapat Diploma in Art and Design (UK). Seterusnya pada tahun 1969, beliau menjadi pensyarah di Institut Teknologi Mara di sekolah Art and Design hingga thn 1975. Pada tahun 1975, beliau dianugerah biasiswa East West Centre untuk melanjutkan pelajaran peringkat ijazah di University of Hawaii di Honolulu. Beliau telah menjalani Post-Graduate Studies at the Art Department of the University of Hawaii, at Honolulu, Hawaii dari tahun 1975-1977 dengan pengkhususan dalam bidang Asian Art History Studies dan Graduate Sculpture Studies sebelum dianugerahkan Master of Fine Arts Degree (M.F.A.). Selain itu, Piyadasa juga merupakan Graduate-Student Participant Culture Learning Institute, East-West Center, Honolulu dari tahun 1975-1977 yang di akhirnya memberi anugerah Graduate Certificate of the East-West Center.

Antara pencapaian tertinggi beliau adalah menerima Anugerah “PRINCE CLAUS AWARD” pada tahun 1998 dari Belanda atas jasanya di dalam dunia seni visual antarabangsa. Pada tahun 60an dan 70an, Redza Piyadasa bertanggungjawab mengisi suatu kelompongan seni yang serius, tatkala di waktu itu hampir tiada perdebatan tentang subjek sejarah atau kritikan seni di Malaysia. Sumbangan besar beliau di dalam bidang tersebut sememangnya membawa kesan yang besar di dalam persejarahan seni tanahair. Melalui penulisan-penulisan beliau mahu pun karya-karya seni tampaknya, Piyadasa meneliti konteks kesenian serta hubungkaitnya untuk pengstrukturan semula tradisi serta nilai seni. Beliau juga pernah bertugas di Jabatan Kaji Sosial di Universiti Sains Malaysia.


3 orang menconteng:

:c:

a

Macam mane nk cari semua hasil karya dye dalam keadaan yang terkumpul..
Nak buat folio pening dowh nk cari 😥

Catat Ulasan

Kalau baik hati, komen lerr sikit... :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


PENGUMUMAN
Saya ada membiak pelbagai jenis ikan laga hiasan. Sesiapa yang berminat untuk membeli, bolehlah menghubungi saya (012). Ikan daripada jenis baka yang baik (ekor D), hanya berharga RM10. Harga masih boleh dirunding bagi pembelian lebih dari 3 ekor. Ikan boleh dipos, self collect, atau dihantar bagi kawasan berdekatan (Ipoh, Kuala Kangsar & Taiping).Namun bergantung kepada stok, kerana saya tidak membiak ikan laga sepenuh masa.Terima kasih.



BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

OhTuhan... Ku bersyukur mempunyai blog ini. Sebagai tempat aku memperbanyak ilmu dan meluah apa tersirat di kalbu. Namun hanya pada Mu Tuhan sebenar-benarnya tempatku untuk mengadu. Kau jadikanlah blog ini, blog yang memberi manafaat kepada sesiapa yang membukanya. Sebagaimana nama blog ini sendiri, Kau realisasikanlah harapanku untuk melihat keindahan syurgaMu Tuhan.



Slmt Dtg Ke Blog SII

Assalamualaikum... Selamat datang ke blog peribadi Muhammad Izuan Bin Tahrim... Kunjungan anda ke blog saya amat saya alu-alukan... Diharap melalui blog, kita dapat menjalinkan hubungan silaturrahim dan menjadi sahabat... Wassalam...

Tentang Penulis SII

Foto saya
Dilahirkan dalam sebuah keluarga sederhana oleh ibu tersayang pada 8 hb Mac… Anak ke 2 dari 3 adik beradik…
Takkan tengok je? Klik yer :)

Arkib SII

Free Website templateswww.seodesign.usFree Flash TemplatesRiad In FezFree joomla templatesAgence Web MarocMusic Videos OnlineFree Wordpress Themes Templatesfreethemes4all.comFree Blog TemplatesLast NewsFree CMS TemplatesFree CSS TemplatesSoccer Videos OnlineFree Wordpress ThemesFree Web Templates