Bagi memudahkan anda melihat keseluruhan tajuk entry, sila tekan SITEMAP pada menu di atas.

Baca Cerita Yang Best - Klik, Jangan Tak Klik!

KUCHING: Ustaz yang didakwa mengenakan hukuman pelik terhadap muridnya yang gagal menghafaz surah al-Quran di sebuah sekolah di Simunjan di sini, sudah dikenakan tindakan gantung kerja selama dua bulan.

Tindakan dikenakan selepas siasatan dalaman Jabatan Pelajaran Negeri Sarawak mendapati guru lelaki berusia 27 tahun itu bertindak di luar batasan sebagai seorang pendidik dalam mengenakan hukuman kepada muridnya.


Siasatan mendapati guru berkenaan menggunakan batang penyapu untuk merodok dubur muridnya sebagai hukuman sehingga mencetuskan kemarahan ibu bapa seperti yang dilaporkan akhbar baru-baru ini.


Malah, siasatan yang selesai dijalankan beberapa hari lalu turut mendapati ustaz terbabit memang melakukan perbuatan itu di khalayak murid lain.


Menurut sumber, dakwaan ke atas ustaz berkenaan diperkuatkan dengan pengakuan daripada beberapa murid yang disoal siasat bahawa mereka melihat sendiri bagaimana ustaz berkenaan melakukan hukuman ‘pelik’ terhadap rakan sekelasnya.


Difahamkan, ustaz terbabit yang sudah berkahwin dan mempunyai dua anak itu dibebaskan dengan ikat jamin polis dan laporan lengkap sudah disiap sebelum dihantar kepada Pengarah Pelajaran Negeri dan Kementerian Pelajaran.


Kata sumber itu lagi, siasatan dalaman turut mendapati dua daripada enam murid lelaki didenda dengan dubur mereka dirodok batang penyapu manakala empat lagi dipukul.


“Ketika siasatan dijalankan, kebanyakan murid mengaku menyaksikan kejadian itu. Malah, mereka turut memberitahu menyaksikan perbuatan ustaz berkenaan,” katanya.


Difahamkan, kejadian berlaku awal Julai lalu dan hukuman dijalankan di depan murid lain namun perkara itu hanya diketahui seminggu kemudian.


Ini kerana, berdasarkan maklumat ibu bapa mangsa, mereka mendakwa perkara itu sudah dimaklumkan kepada guru besar sekolah itu terlebih dulu namun tiada tindakan diambil sebelum kes itu dibawa kepada Jabatan Pelajaran Daerah.

Muka depan Harian Metro Jumaat lalu memaparkan tujuh murid dengan salah seorang daripada murid perempuan sebuah sekolah di Simunjan terpaksa berdepan dengan rasa malu selepas didakwa dibogelkan di dalam kelas kerana gagal menghafal surah al-Quran seperti diarahkan.

Malah, mereka turut mendakwa sebaik diarahkan berbogel, ustaz itu kemudian mengambil batang penyapu lalu merodok ke dalam dubur murid berkenaan.


Akibat perbuatan itu, murid berkenaan memberitahu ibu bapa masing-masing sebelum laporan polis dibuat di Balai Polis Simunjan.


Laporan pertama diterima daripada ibu bapa murid perempuan manakala satu lagi dibuat ibu bapa lelaki dan susulan daripada itu, polis membuka dua kertas siasatan di bawah Seksyen 354 Kanun Keseksaan kerana mencabul dan 377 (C) (A) kerana mengadakan hubungan seks menggunakan objek.

Sementara itu, Pengarah Pelajaran Negeri, Dr Julaihi Bujang ketika dihubungi berkata, ustaz berkenaan ditahan kerja dua bulan tapi masih layak menerima gaji penuh.

0 orang menconteng:

Catat Ulasan

Kalau baik hati, komen lerr sikit... :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


PENGUMUMAN
Saya ada membiak pelbagai jenis ikan laga hiasan. Sesiapa yang berminat untuk membeli, bolehlah menghubungi saya (012). Ikan daripada jenis baka yang baik (ekor D), hanya berharga RM10. Harga masih boleh dirunding bagi pembelian lebih dari 3 ekor. Ikan boleh dipos, self collect, atau dihantar bagi kawasan berdekatan (Ipoh, Kuala Kangsar & Taiping).Namun bergantung kepada stok, kerana saya tidak membiak ikan laga sepenuh masa.Terima kasih.



BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

OhTuhan... Ku bersyukur mempunyai blog ini. Sebagai tempat aku memperbanyak ilmu dan meluah apa tersirat di kalbu. Namun hanya pada Mu Tuhan sebenar-benarnya tempatku untuk mengadu. Kau jadikanlah blog ini, blog yang memberi manafaat kepada sesiapa yang membukanya. Sebagaimana nama blog ini sendiri, Kau realisasikanlah harapanku untuk melihat keindahan syurgaMu Tuhan.



Slmt Dtg Ke Blog SII

Assalamualaikum... Selamat datang ke blog peribadi Muhammad Izuan Bin Tahrim... Kunjungan anda ke blog saya amat saya alu-alukan... Diharap melalui blog, kita dapat menjalinkan hubungan silaturrahim dan menjadi sahabat... Wassalam...

Tentang Penulis SII

Foto saya
Dilahirkan dalam sebuah keluarga sederhana oleh ibu tersayang pada 8 hb Mac… Anak ke 2 dari 3 adik beradik…
Takkan tengok je? Klik yer :)

Arkib SII

Free Website templateswww.seodesign.usFree Flash TemplatesRiad In FezFree joomla templatesAgence Web MarocMusic Videos OnlineFree Wordpress Themes Templatesfreethemes4all.comFree Blog TemplatesLast NewsFree CMS TemplatesFree CSS TemplatesSoccer Videos OnlineFree Wordpress ThemesFree Web Templates